måndag 14 december 2009

Är det här det bästa sättet för att använda min tid?


Läste nyligen i en ledarskapsbok av Alexander S. Rusch att man om och om borde ifrågasätta hur man använder sin tid. Är det här verkligen det bästa sättet för att använda min tid. Hur ofta slöar man inte bort sin tid med att slötitta på tv eller surfa på nätet? Men när man förhåller sig kritiskt till sin tidsanvändning betyder det inte att man behöver arbeta dygnet runt och därmed vara hela tiden effektivt. Livsglädje och ett meningsfullt liv är så mycket mer än bara arbete. Och det gäller att vårda alla faktorer och satsa tid på dem:
Hälsa: Tar jag mig verkligen tid för att motionera och ser jag till att jag ger min kropp tillräckligt med sömn och vila. Till hälsan hör också att jag tar mig tid att laga bra mat och att äta regelbundet. Att laga mat tar visserligen tid men det är mycket lönsam investering.
Relationer: Hälsan och ett meningsfullt arbete är betydelselösa när vi inte har människor runt oss som vi tycker om. Vetenskapsmän har rent av kommit fram till att antalet värdefulla relationer till människor står i proportion till lyckan som vi upplever. Men värdefulla relationer måste underhållas och därför borde vi verkligen ställa oss frågan då och då om vi använder tiden på rätt sätt.
Arbete: Vårt samhälle bygger upp på att vi har ett arbete för att kunna förtjäna pengar och därmed vårt livsunderhåll. Men arbetet borde helst innebära mera än bara ett sätt att förtjäna pengar. Ställ dig därför frågan vad du egentligen har för målsättning med ditt arbete. Var så självkritisk att ifrågasätta om du använder din arbetstid på ett ansvarsfullt sätt för att uppnå dina mål.
Jag har ställt mig frågan i inläggets rubrik själv ganska ofta de senaste dagar och kan avslöja att det är en mycket bra fråga som gav mig många tankeställare och inspirerar mig att leva mera medvetet.

Inga kommentarer: