måndag 9 november 2009

Skillnad mellan yrkesrollen och privatpersonen


Många människor har otroligt svårt att skilja mellan en människa i sin yrkesroll och samma människa som privatperson. Det är viktigt att man skiljer mellan dessa roller.
Det finns två synsätt. Människor som inte klarar av att skilja mellan deras yrkesroll och deras privatliv. Jag upplever om och om igen hur förmän stannar kvar i deras roll som förmän också när de rör sig privat till exempelvis på en fest. Egentligen är det ganska enkelt: På arbetsplatsen har jag min roll som förman men i mitt privatliv måste jag ha så mycket självkänsla att jag inte behöver markera min förmansställning i min fritid. Jag behöver därför inte vara rädd för att förlora min auktoritet på arbetet.
Sen finns det människor som inte kan skilja mellan en person i tjänst och privatpersonen. Dessa människor har till exempel svårt att acceptera en begravningsentreprenör som har roligt på en fest eller en advokat som kör för fort med sin bil.
Jag tror att det är hälsosamt för oss alla att fundera då och då över ens yrkesroll och ens privatliv. På jobbet är man ofta tvungen att ta över en viss roll men som privatmänniska är det enbart vår självkänsla som avgör hur mycket vi vågar att bjuda på vår sanna jag.

Inga kommentarer: