lördag 13 februari 2010

Allt börjar med frukost kl. 4.30




Alla som tror att ett VM rally är glamour får efter detta inlägg ändra sin åsikt. Kort efter kl. 4 imorse var det dags att stiga upp och gå ner till frukostsalen. Efter det blev det en 1,5 timmars bilfärd till serviceparken i Hagfors. För förarna gällde nästan samma program bara att de måste köra själv i sina tävlingsbilar till dagens första service. Det låter kanske inte så farligt men eftersom det av viktskäl inte finns värme i tävlingsbilarna är det en mycket kallt angelägenhet, speciellt när termometern visar på minus 16 grader som i morse. Framför allt fötterna är ett stort bekymmer för förarna. Man har inte mycket känsla i frusna fötter men det är precis det som behövs för en framgångsrik rallyförare.
Efter dagens första service kl. 6.40 i morse (se bilden) var det dags att förbereda alla sportdryck för förarna och deras kartläsare. Det är en vetenskap i sig och jag brukar alltid hjälpa vår fysioterapeut Danny som kommer från Belgien och ansvarar för förarnas vätskebalans. Det svenska rallyt är faktiskt rallyt som ställer minst krav på tillberedningen av de olika sportdryck eftersom förarna inte svettas så mycket. Det värsta jag har varit med om angående vätskebalansen har varit ett VM rallyt på Cypern för några år sedan. Rallyt kördes i över 35 graders värme i skuggan och det innebär att temperaturen i bilen rör sig runt 70 grader. Rallyförarna drack i snitt 14 liter sportdryck och vägde sen på kvällen ändå 2-4 kg mindre på grund av vätskeförlusten.
En annan viktig sak i samband med ett rally är maten. Ford teamet består av över 70 personer och de ska alla ha mat under rallyt. Men de utgör faktiskt en minoritet för Fords egen köks crew (se bilden: det lagas dagens sallad). De måste nämligen också laga mat för upp till 300 inbjudna VIP gäster som äter i VIP området och därmed kan komma i närkontakt med förarna (se bilden där Marcus Grönholm äter lunch under en 40 minuters service).

Inga kommentarer: