onsdag 22 september 2010

Skillnad på mission, vision och mål


Märkligt hur många missuppfattningar det finns runt begreppen mission, vision och mål. Jag blir om och om medveten om det när jag coachar ledare och övrig personal i olika företag.
Jag minns bra hur en föreläsare förklarade för oss de tre begreppen. Kanske någon av er bloggläsare har lika stor nytta av det som jag hade.
Världens genom tiderna bästa boxare Muhammed Ali sade så här: ”Jag föddes för att bli boxare”. Det var hans mission. Men Ali sade en mening till: ”Jag vill bli världens bästa boxare!” Det var hans vision.
Då återstår bara begreppet mål: I motsats till en vision skall man känna att ett mål i högsta grad är realistiskt, det vill säga uppnåbart.
Lycka till nu för alla att fundera på sin mission, vision och sitt mål med livet.

Inga kommentarer: