onsdag 5 oktober 2011

Hantering av jobbiga människor (2) – Cynikern

Det finns tyvärr på de flesta arbetsplatser jobbiga människor. Medarbetare som snackar skit är rena giftet för vilken arbetsplats som helst. Det skapar stress, stjäler energi och påverkar arbetresultaten negativ. Ledarskapscoachen Kaley Klemp har delat in anställda i fyra typer som du kan lära dig hantera. Nu är turen hos cynikern. Cynikern Cynikern kan förutom sarkastisk vara manipulativ och ofta arrogant. Det är svårt att samarbeta med en cyniker. Hur hanterar du en cyniker? Det är viktigt att prata med cynikern om hans/hennes attityd men börja alltid först med en komplimang. Komplimangen skall vara uppriktig. Tack vare öppningen med en komplimang kommer han/hon vara mycket mer mottaglig för det du har att säga om cynikerns uppträdandet. Han/hon känner att du inte är ute att bråka. Berätta sen sakligt vad du har observerat hos cynikern och hur det påverkar hela omgivningen. Undvik att vara känslosam. Ett angreppssätt kunde vara: Du är en smart person och du har många bra idéer men du kommunicerar dem på fel sätt. Försök att framföra dem med en annan ton.” Om det mjuka sättet inte fungerar måste man välja ett mycket tydligt språk med cynikern, som till exempel: ”Du har potential men bara om du ändrar på det här och här annars måste vi se över dina arbetsuppgifter eller dina ansvarsområden.”

Inga kommentarer: