onsdag 5 oktober 2011
Hantering av jobbiga människor (3) – Kontrollfreaket
Det finns tyvärr på de flesta arbetsplatser jobbiga människor. Medarbetare som snackar skit är rena giftet för vilken arbetsplats som helst. Det skapar stress, stjäler energi och påverkar arbetresultaten negativ. Ledarskapscoachen Kaley Klemp har delat in anställda i fyra typer som du kan lära dig hantera. Här kommer kontrollfreaket.
Kontrollfreaket vill bestämma allt själv och har svårt att respektera andras gränser. Han/hon är dåligt på att delegera och vill ständigt ta mera kontroll och ansvar. Det är inte så märkligt att kontrollfreaket orsakar revirstrider, maktspel och inte minst att han/hon trampar många på tårna.
Hur hanterar jag ett kontrollfreak?
Sätt tydliga gränser för kontrollfreaket om du är hans/hennes förman. Är kontrollfreaket en av dina kollegor så måste du blanda in er närmaste chef som skall sätta tydliga gränser för kontrollfreaket. Du respektive din chef måste våga konfrontera kontrollfreaket annars eskalerar situationen och kontrollfreaket tar över.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar