torsdag 6 oktober 2011
Hantering av jobbiga människor (4) – Omhändertagaren
Det finns tyvärr på de flesta arbetsplatser jobbiga människor. Medarbetare som snackar skit är rena giftet för vilken arbetsplats som helst. Det skapar stress, stjäler energi och påverkar arbetresultaten negativ. Ledarskapscoachen Kaley Klemp har delat in anställda i fyra typer som du kan lära dig hantera. Läs här om omhändertagaren.
Omhändertagaren behöver bli omtyckt och känna sig behövd. Därför går han långt för att hjälpa andra, ofta på bekostnad av de egna arbetsuppgifterna. Omhändertagaren lovar mer än han kan hålla, och sviker därför folk i slutändan.
Hur hanterar jag en omhändertagare?
Det är tydliga gränser som gäller. Hjälp omhändertagaren sätta gränser för hennes/hans eget bästa. Risken är överstor att omhändertagaren annars tar för mycket arbetsuppgifter på sig. Det kan vara bra att man detaljstyr omhändertagaren, det vill säga att hon/ han inte får ta på sig en arbetsuppgift utan att kolla med dig först.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar