torsdag 1 december 2011
Hänger det på ledarskapet?
Har en delikat uppgift framför mig. Skall besöka en arbetsplats där klimatet är mycket infekterad. Personalen vantrivs, de känner sig illa behandlade av sin förman. Förmannen i sin tur vantrivs på grund av omotiverade medarbetare som slösar energi på att prata skit om allt och alla.
Det är inte första gången att jag ställs inför en sådan uppgift. Man blir definitivt inte populär när man tar sig an ett sådant uppdrag. Förmän tycker inte om att höra det men erfarenheten visar att arbetskonflikter oftast beror på dåligt ledarskap. Det betyder inte nödvändigtvis att man behöver byta ut förmannen. Ledarskap kan läras och med hjälp av utbildningar och handledningar kan vem som helst bli en hyfsad bra ledare. Vill man däremot utvecklas till en karismatisk och mycket inspirerande ledare behövs det också en viss personlighet för det.
De främsta faktorer för att kunna vara en hyfsad bra ledare:
Att kunna lyssna (innebär betydligt mera än bara att höra)
Att bry sig om sina medarbetare
Att ha en positiv människosyn d.v.s. utgå ifrån att alla vill lyckas med det de gör på sitt arbete
Att våga sätta gränser och ge ramar
Att kunna informera OCH kommunicera
Att föregå som gott exempel när det gäller professionalitet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar