onsdag 23 december 2009

Finns det något värdefullare...?

Nu dagarna före jul får många av oss julkort med hälsningar och önskan om en god Jul och ett gott nytt år. Idag fick jag ett julkort med ett litet annat innehåll. Avsändaren var en deltagare i en av mina ”Sluta röka” kurser. Den före detta rökaren är nu sen tre år tillbaka en glad ickerökare. Han tackar mig i sin julhälsning för att han överhuvudtaget får uppleva denna jul ännu. Han skriver att han är helt övertygad att jag indirekt räddade hans liv. Skulle han fortsatt att röka skulle han idag med största sannolikhet vara död. Kan man få ett värdefullare kort än det? Jag blev i alla fall otroligt glad över kortet. Tänk att man kan bidra till att förlänga någons liv och dessutom öka livskvaliteten avsevärt för personen i frågan. Mina ”Sluta röka” kurser baserar på en attitydförändring till rökningen genom den mentala träningen. Flera hundra personer har blivit glada ickerökare med hjälp av denna metod men det är inte min förtjänst. Det är deltagarna själva som tar ett beslut att ändra livsstilen (sluta röka) och som lyckas tack vare stora vilja ansträngningar och disciplin. Det känns väldigt stort för mig att få vara en liten pusselbit i processen som en deltagare genomgår från en kedjerökare till en glad ickerökare. Det nämnda julkortet gjorde mig inte bara otroligt glad utan ger mig också massor med motivation och energi för den nästa ”Sluta röka” kurs som startar redan om någon vecka i januari.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

God Jul
önskar Pettasfolket

Christoph Treier sa...

Ett försenat men inte mindre hjärtligt tack för julhälsningen från Geta och en riktigt god fortsättning på det nya året!