söndag 6 juni 2010

Det väntar farliga tider


Igår började sommarlovet för alla elever och studerande (och för lärarna). Så småningom blir det också semestertider för de flesta andra. Det finns väl ingen som inte ser fram emot dessa härliga sommarveckor men visste du att risken för att få en hjärtinfarkt aldrig är större än just under de första semesterdagarna?
Riskfaktorer för en hjärtinfarkt är stress, övervikt, ohälsosam mat, brist på motion, rökning och blodhögtryck som oftast går hand i hand med de andra faktorerna. Det förväntas dagligen topprestationer av människor som är mitt i deras karriär och det gör det i det närmaste omöjligt att byta livsstilen konsekvent. Man borde ändra från en livsstil som gör sjuk till en som gör frisk.
Vad är det nu då för livsstil som gör en frisk? Den ska främst uppfylla tre faktorer: hälsosam mat, tillräckligt med motion och att vara psykiskt i balans. Hur kan jag lyckas att förändra mitt liv till det positiva? Allt är en attitydfråga. Upplever jag det som jobbigt att lära mig en hälsosam livsstil så kommer jag knappast att lyckas. Ser jag däremot i livsstilsförändringen en möjlighet för ett roligare och lättare liv som gör det mera livsvärd, har jag de allra bästa förutsättningar att kunna lyckas.

Inga kommentarer: