tisdag 19 oktober 2010

Dags för en uppdatering


Jag fick höra de senaste två veckor allt oftare frågan om jag har slutat att blogga. Om man tittar på min blogg så kunde man nästan tro det. Det är nästan en månad sen senaste inlägget. Onödigt att säga att mycket har hänt sen dess.
Jag har hållit ett tiotals handledningar för Kårkulla enheter. Handledningarna fick mig bland annat att inse att det är felaktigt påstående att arbetsplatser med många kvinnor (eller t.o.m uteslutande kvinnor) löper större risk för samarbetsproblem. Fick nämligen bekanta mig med flera enheter där man har lyckats att ”skitsnack bakom ryggen” inte alls förekommer. Framgångsreceptet är: gott och tydligt ledarskap.
Förutom Kårkulla handledningarna fick jag träffa hundratals högstadieelever, gymnasiaster och yrkesskolelever i södra Finland, Österbotten och på Åland. Ärligt talat så har jag varje gång blandade känslor när jag ställer mig i ett auditorium framför högstadieelever. Man vet aldrig hur det slutar. Men det gick riktigt bra och speciellt på Åland blev jag nästan lite ”förtjust” i alla dessa härliga ungdomar. Jag nöjde mig inte bara med eleverna utan passade också på att föreläsa för lärare i Åboland under deras fortbildningsdag i Pargas.
Andra programpunkter under de senaste tre veckor har varit: mental träning med många olika idrottare, personliga coachingar, arbetshandledningar med personal på flyktningsförläggningen i Oravais och med personalen på ett daghem, ett träningsläger med simmare, föreläsningar om kroppsspråk för ett transportföretag och så fick jag medverka på en strategidag med ett företag på Havsvidden i Geta/Åland.
Nu ser jag fram emot att kunna blogga igen lite oftare de närmaste två veckor. Har redan många idéer färdigt i huvudet för saker jag vill skriva om.

Inga kommentarer: