lördag 23 oktober 2010

Föreläsning om LIVSGLÄDJE


Idag höll jag en föreläsning om livsglädje som det psykosociala förbundet arrangerade i Jakobstad. Det är roligt att få förmedla ett sånt positivt ämne. Brättade många exempel på vad livsglädje innebär och hur man kann uppnå den. Det är omöjligt att redovisa här hela innehållet men jag vill åtminstone framhäva en sak. Det går att träna på livsglädje!
Om en människa är glad så blir ett visst område i hjärnan mycket aktivt. Undersökningar har visat att man kann träna upp detta området på enbart två veckor genom att se till att personen är i en mycket glad stämning minst en timme om dagen. Nätet med neuronerna (se bilden ovan) blir då tätare. Ju mera utvecklat området i hjärnan som ansvarar för positiva emotioner är ju lättare uppnår vi en glad stämning. Man kann alltså nästan jämföra processen med en muskel som blir starkare och starkare ju mera jag tränar.
Men det finns ett stort „men“: Lika lätt går det att träna negativa emotioner. Människor som klagar, gnällar, är irriterad och ältar problem tränar dagligen att komma i negativ stämning. Ju mera de „tränar“ ju snabbare uppnår de en negativ sinnestillstånd.
Jag tycker om att hålla just „livsglädje“-föreläsningen eftersom den får mig varje gång själv på bra humör.

Inga kommentarer: