onsdag 15 december 2010

Vilken känsla...


När jag håller föredrag om arbetsglädje och motivation brukar jag tala om hur det bra det är att ha en personlig meritlista. Jag avser med det inte en lista med skolor, utbildningar, kurser, diplom och andra intyg utan att man skriver ner olika situationer/begivenheter man fick uppleva under sitt arbete som man hade blivit mycket glad över. En sådan meritlista kan göra underverk när motivationen sviker. Istället för att göra ett försök att intala sig själv att man har världens bästa jobb är det bara att plocka fram sin personliga meritlista och minnas alla härliga situationer man har fått vara med om. Idag är jag nog glad att jag själv också har en personlig meritlista. Har ganska lätt att hålla mig för skratt just nu och då är det rena medicinen att läsa sin så kallade meritlista.
Det gjorde mig glad att bli påmind om en föreläsning om mental träning jag höll för många år sedan för gymnasieelever i södra Finland. Efter föreläsningen kom det som vanligt flere elever fram för att ställa frågor och småprata lite. För några veckor sedan fick jag veta av en ung dam att hon var en av dessa elever som där hade kommit fram. Hon berättade vidare att hon bestämde sig efter min föreläsning att utbilda sig inom mental träning och idrottspsykologi. Jag fylls med värme när jag tänker på att jag påverkade en människas yrkesval med mitt föredrag. Och det bästa av allt: Hon har inte ångrat sig en enda gång.

Inga kommentarer: