tisdag 12 juli 2011

På träningsläger med skidskytterna



Mari och Kaisa simulerar skyttandet efter en 1,5 km uppförsbacke med ruyllskidorna

Jag har varit i Vuokatti på träningsläger med det finska skidskyttelandslaget för någon vecka sedan. Man knappast föreställa sig hur mycket arbete som döljer sig bakom deras prestationer i skidspåren och på skyttvallarna på vinterns olika världscupstationer. Man kan lugnt påstå att dessa träningsläger inte har något med semester att göra. Minst två långa träningspass om dagen, massage, mat, mental träning och även olika PR-uppgifter: allt det ska rymmas under en träningsdag (och då är den obligata vilan inte inräknat ännu). Min uppgift bestod förstås i att ta hand om den mentala biten. Det gjorde jag (som redan under första lägret på Åland) i form av många personliga samtal om bland annat motivation, självförtroende, nervositet, stresshantering och naturligtvis ständigt återkommande, skyttprestationerna. Jag fick själv testa på att hantera ett skidskyttegevär både liggande och stående men med normal paus, d.v.s. utan att ha sprungit eller skidat före. Kan bara säga: det är svårt att träffa liggande, och stående verkar det för mig i det närmaste som en hopplös uppgift. (Bra insikt jag kom fram till som deras mentaltränare, inte sant?)

Inga kommentarer: