lördag 10 september 2011

Drömmar eller mål?

Det finns förstås många olika sätt att skilja mellan drömmar och mål både i idrottsvärlden men också i näringslivet. Fram tills nu tyckte jag bäst om följande beskrivning av dröm resp. mål: En dröm utvecklas till ett mål när det finns en plan hur man kan uppnå drömmen/målet. Men finns det ingen plan för att komma dit så kan vi inte prata om ett mål. För några dagar sedan läste jag en annan beskrivning av dessa två uttryck: En dröm är ett mål (motsats i sig?) som man inte själv kan påverka om man kan nå det. T.ex. att bli världsmästare eller att vinna FM skulle i detta fall vara en dröm eftersom jag inte kan påverka hur mina konkurrenter presterar. Ett mål däremot som formuleras i form av en prestation kan jag påverka själv och är därmed ingen dröm. Att prestera en viss tid, längd, höjd, vikt eller poängantal är i så fall alltså ett mål. Det ligger helt i mina händer om jag lyckas med bedriften eller inte. Samma sak gäller inom näringslivet. Om man vill bli marknadsledare i sin bransch så är det mera frågan om en dröm än om ett mål eftersom man inte själv kan påverka om man blir nr.1 i sin bransch. Konkurrenterna har också något att säga om det. Däremot kan man sikta mot att uppnå en viss omsättning, vinst eller inbesparing, i så fall pratar vi om mål. Jag personligen föredrar fortfarande den första beskrivningen av dröm resp. mål men måste erkänna att det ligger mycket sanning i den andra definieringen. Vad tycker du?

Inga kommentarer: