lördag 25 september 2010

Elektriker metoden


Jag vill förtydliga direkt att jag inte alls har något emot arbetssättet som elektriker har. Men fick i veckan en så otroligt bra beskrivning av en arbetare i ett industriföretag hur man arbetar. Han påstådde med allvar i rösten att man jobbar här enligt elektriker metoden. När han såg min frågande min förklarade han: Vi arbetar utan spänning, vi ger motstånd mot förmän och arbetskollegor och så undviker vi all kontakt till ledningen.
Det bekräftade mig bara ännu mera att bidra att ”elektriker metoden” försvinner. Arbetet blir så mycket mera spännande om man själv får påverka mål dels för sig själv och dels för företaget. En fungerande kommunikation gynnar samarbetsklimatet och ingen behöver ge motstånd och inte minst finns det då utrymme att också en vanlig arbetare vågar och kan ta kontakt med ledningen. Om någon tycker att det är en illusion så är hjärtligt välkommen till ett företagsbesök hos Snellman Ab i Jakobstad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snellman Ab svarar ju inte ens på mail! Domkan dra sig på en liten vagn!!

Äventyret framtiden sa...

Mycket tänkvärda ord. Känner man sig delaktig i ett företags process; att man är en viktig kugge i maskineriet för att det skall fungera så gagnar det alla och hierarkinivåerna slätas ut.