
Vi låter oss hellre påverkas och övertygas av människor som man tycker om och som man upplever som sympatiska. Hur skall jag alltså förhålla mig till för att kunna dra nytta av en så kallad sympati-bonus? Forskarna Jonathan K.Frenzen och Harry L.Davis lyckades att bevisa att sympatifaktorn påverkar ett köpbeslut dubbelt så mycket som egenskaperna av själva produkten. Sympati-bonuset har alltså en stor betydelse för hur man ska hantera sina kunder men också medarbetare.
När det gäller den verbala kommunikationen så har det visat sig att det lönar sig speciellt att satsa på två faktorer: Likheter och beröm/uppmuntran.
Likheter skapar gemenskap
Sympati uppstår när både parter ömsesidigt känner igen likheten mellan varandra.
Tala gärna om gemensamheter (hobby, intresse, sportlag, tv-program o.s.v.) med din samtalspartner så att en optimal kontakt uppstår. Gör din samtalspartner uppmärksam på alla gemensamheter (även om de ännu är så lite).
Beröm och uppmuntran
Alla tycker om att få uppmuntran och beröm (så länge det är ärligt menad). Positiva kommentarer gällande samtalspartnerns egenskaper, beteende eller prestationer förstärker sympatin för henne/honom som för fram dessa kommentarer. I takt med att sympatin ökar, låter man sig också hellre påverkas och övertygas. (Faktumet att beröm och uppmuntran påverkar oss mycket positivt bevisade vetenskapsmän vid University of North Carolina redan i slutet av 70-talet.
Om du vill lära dig mera om kommunikationens betydelse för att lyckas med sina projekt så boka föreläsningen ”Business kommunikation – succéns språk”
1 kommentar:
ex ur reality: taxfree-försäljaren ratar åxå blommiga dofter, väljer åxå kryddiga varianter och föreslår en parfym. Som jag köper. Pris? Vet ej! Kryddig? Kanske...Lurad? Kanske...Duktig försäljare? Ja!ab
Skicka en kommentar