tisdag 27 maj 2008

Viktigt med delmål på vägen mot huvudmålet

Igår fick jag återigen uppleva hur viktigt det är att ha delmål på vägen till slutmålet. Det stod nämligen en föreläsning i Pargas på mitt program. Det innebar en 500 km lång bilresa på förmiddagen, mellan kl. 14 och 16 föreläsningen ”När gasa – när bromsa” med anledning av Finlands Svenska Socialförbundets 80-års jubileum och sen på kvällen den 500 km långa bilresan tillbaka till Österbotten. Att resa från Kokkola trakten ner till Åbo eller till Helsingfors i bil är inget ovanligt för min del. Däremot har det varit första gången att jag gjorde det fram och tillbaka på samma dag med endast tre timmars ”paus” mellan de både turerna. Det intressanta var att jag inte alls kände mig trött när jag var framme i Pargas som jag brukar göra det vanligtvis när jag är framme i södra Finland. Orsaken för min ”icke trötthet” var att jag mentalt hela tiden var inställt på att jag måste åka tillbaka ännu på samma dag. Att komma fram till Pargas betydde alltså endast att nå ett delmål. Skulle Pargas varit slutmålet för dagen, skulle jag säkert känd mig trött och slut precis som i vanliga fall när jag bilar ner till Åbo för att sedan ta färjan över till Åland. Upplevelsen jag har varit med om bevisar hur viktigt det är att sätta upp sitt mål på rätt sätt. Det lönar sig att ha ett mål med ett eller flera delmål på vägen dit. Många läsare undrar nu kanske varför det behövs delmål. Varför kan man inte sätta upp ett mål och sen när man har nått det sätter man upp nästa mål? Svaret hittar du i min ovanstående berättelse. Jag skulle aldrig orkat att sätta mig i bilen igen efter föreläsningen i Pargas för att återvända till Österbotten ännu på samma dag om jag inte på förhand hade bestämt att Pargas endast är ett delmål. Slutmålet hade alltid varit att anlända hemma ännu före midnatt. Klockan 23.45 parkerade jag bilen på gården : )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju helt klart att du inte var trött när du kom till Pargas för att det just var Pargas du kom till. Man kan bara inte bli trött där, underbar natur, och hotell Kalkstrand med havsutsikt.
Sen skrev du att du blir trött när du kommer till Åbo för att ta färjan till Åland??? Då ska du tänka att det bara är delmålet innan du kommer fram till Gästhem Nypontorpet.

Christoph Treier sa...

Du har rätt, Pargas är underbar. Jag har hittills aldrig varit i Pargas på sommaren. Vilken kontrast till vintern. Nämnde det faktiskt för en mycket god vän att jag blev begeistrad av Pargas men han tyckte att jag skall hålla låg profil om det och inte överdriva (av för mig helt oförklarliga orsaker ;)